Zespół Szkoły i Przedszkola

w Mszanie Górnej

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki

Rok szkolny 2020/21 w bibliotece szkolnej pod hasłem:

1000 powodów by czytać książki!


Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2020

„1000 powodów by czytać książki” - pod takim hasłem zrealizowano projekty edukacyjne z wykorzystaniem księgozbioru biblioteki szkolnej:

  • W krainie baśni, bajek i bajeczek”(klasa 1)-czytanie nowo zakupionych książek “100 bajek krasnoludka”, “Bajka o rybaku i rybce” i słuchanie audiobooka “Magiczne Opowieści-Baśnie Braci Grimm”. Wykonanie pracy plastycznej “Chatka Baby-Jagi”. Pasowanie na czytelnika biblioteki szkolnej - wprowadzenie uczniów klasy 1 do korzystania z biblioteki szkolnej. Wypożyczanie książek uczniom. Prowadzenie dzienniczków czytelniczych. Akcja „Czytam 20 minut dziennie –codziennie”. Zaangażowanie rodziców uczniów klasy 1.

  • “Magia wierszy” (klasa 2)-czytanie wybranych wierszy D. Wawiłow, N .Usenko, J. Kulmowej, D. Gellner czy E .Szelburg-Zarembiny. Wykonanie ilustracji do wybranego wiersza. Pisanie notatek o życiu i twórczości autorek wierszy. Prowadzenie dzienniczków lektur. Klasowy konkurs pięknego czytania i recytacji wybranych wierszy.

  • “Kochamy czytać książki”(klasa 3)-czytanie książek z serii: Nela-mała reporterka oraz o kocie Cukierku. Pisanie notatek o życiu i twórczości autorów książek. recytacja fragmentów prozy z wybranej książki. Wykonanie ilustracji do ulubionej książki. Wykonanie kart do katalogu ilustrowanego. Prezentacja katalogu w bibliotece.

  • “Kleksografia”(klasa 4)-czytanie lektury “Akademia Pana Kleksa”. Wykonanie na lekcji plastyki portretu Pana Kleksa. Układanie rymowanek o Panu Kleksie.

  • “Przeczytałem i polecam”(klasa 5)-czytanie nowych pozycji książkowych, tworzenie plakatów, pisanie listów i recenzji zachęcających innych do przeczytania danej książki.

  • Czytamy Hobbita?”(klasa 6)-czytanie lektury. Wykonanie lapbooka. Przeprowadzenie klasowego konkursu wiedzowego “Czy znasz Hobbita?”.

  • “Czy warto czytać”(klasa 7)-czytanie lektury “Dziady cz. II . Wykonanie lapbooka i gry planszowej do lektury. Przygotowanie prezentacji multimedialnej na temat życia i twórczości autora książki.

  • “Przyłapani na czytaniu” (klasa 8)-zapoznanie się z nowymi książkami, wymiana opinii, pisanie recenzji zachęcających do ich przeczytania, wykonanie zdjęć z czytaną książką.

  • Bajkoterapia”-projekt świetlicowy. W każdym tygodniu odbywały się zajęcia czytelnicze. Panie czytały dzieciom bajki z książki- “Bajkoterapia czyli bajki pomagajki dla małych i dużych” oraz przeprowadzały tematyczne pogadanki. Następnie uczniowie wykonywali ilustracje do wysłuchanych bajek.

  • “Misiolandia”-przedszkolaki. Cykliczne czytanie książki “Dalsze przygody Misia Uszatka” przez panie przedszkolanki i uczniów. Prezentacja książek, których bohaterem jest Miś Uszatek. Wykonanie portretu Misia Uszatka.

  • „Łamańce językowe”-projekt logopedyczny. Prowadzenie zajęć z dziećmi z opóźnionym rozwojem mowy i języka z wykorzystaniem książek z serii: „Pucio”, „Chrząszcz brzmi w trzcinie-łamańce językowe”, „Wierszyki łamiące języki” oraz audiobooka logopedycznego „Gimnastyka dla języka. Wiersze Małgorzaty Strzalkowskiej”.

Wnioski:

Projekt jest odpowiedzią na wymagania Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa, dzięki któremu zbiory biblioteki szkolnej wzbogaciły się o 308 egzemplarzy nowych książek oraz 10 audiobooków. Projekt powstał, aby zareklamować nowe pozycje książkowe i zachęcić uczniów do częstszych wizyt w bibliotece. Był realizowany od września do grudnia.

W ramach projektu podejmowane były różnorodne działania. Uczniowie samodzielnie czytali w domu wybrane książki. Położony był również nacisk na słuchanie głośnego czytania w klasie. Uczniowie mogli rozwijać swoje talenty tworząc plakaty, ilustracje do książek, lapbooki, gry planszowe. Efekty prac dzieci były prezentowane na gazetkach szkolnych i stronie biblioteki. Bardzo miłym i oczekiwanym działaniem były klasowe, szkolne i pozaszkolne konkursy czytelnicze i plastyczne.

W projekcie uczestniczyło 108 uczniów i 42 przedszkolaków. Ważnym efektem działań jest zwiększona liczba wypożyczeń w bibliotece. 90 % czytelników wypożyczyło przynamniej jedną książkę kupioną w ramach Programu. Zdaję sobie sprawę, że jeszcze nie wszyscy uczniowie polubili czytanie, jednak głęboko wierzę w to, iż uczestnictwo w projekcie skłoniło uczniów do choćby krótkiej refleksji, że czytanie książek może być wielką frajdą. Dziękuję wszystkim wychowawcom, nauczycielom i uczniom za zaangażowanie.

Małgorzata Dawiec

Kliknij na zdjęcie, aby zobaczyć galerię.



Realizacja Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa w naszej szkole

CAŁKOWITY KOSZT PROGRAMU: 5000,00 zł. Kwota przyznanego wsparcia finansowego: 4000,00 zł. Wkład własny: 1000,00 zł. Liczba zakupionych książek: 308 oraz 10 audiobooków.

Zakupy książek były konsultowane z uczniami, nauczycielami i rodzicami; uwzględniono potrzeby osób niepełnosprawnych – zakupiono książki
z dużą czcionką, książki poruszające problemy tolerancji i pomocy innym oraz audiobooki.

Lista wybranych książek opracowana po głosowaniu :

· Magiczne drzewo – książki z serii

· Książki z serii Zaopiekuj się mną – dla małych miłośników zwierząt

· Nela mała reporterka – książki z serii

· Dziennik Cwaniaczka – książki z serii

· Martynka-książki z serii

· Miś Uszatek

· Czytam sobie – książki z serii

· Czytamy w oryginale-książki z serii

· Felix, Net i Nika-książki z serii

· Dzienniczek zakręconej nastolatki-książki z serii

· Kajko i Kokosz-książki z serii

· Bajkoterapia czyli bajki pomagajki dla małych i dużych

· Charlotte-książki z serii

· Klub Fanek W.M.-książki z serii

· Lukrecja-książki z serii

· Pucio-książki z serii

· Hania Humorek-książki z serii

Przykłady zakupionych lektur (po konsultacji z nauczycielami i rodzicami uznano, że część środków należy wykorzystać na uzupełnienie pozycji lekturowych):

· H. Sienkiewicz, Quo Vadis

· Ch. Dickens, Opowieść wigilijna

· J. Brzechwa, Akademia Pana Kleksa

· M. Maleszka, Magiczne drzewo. Czerwone krzesło

· Sempe, Gościnny, Mikołajek

· J. Słowacki, Balladyna

· A. Lindgren, Dzieci z Bullerbyn- audiobook

· Ł. Wierzbicki, Afryka Kazika

· F. Molnar, Chłopcy z Placu Broni

· W. Cichoń, Cukierku, ty Łobuzie?

· P. Boręsewicz, Czy wojna jest dla dziewczyn?

· A. Mickiewicz, Dziady cz. II

· J.R.R.Tolkien, Hobbit, czyli tam i z powrotem

· B. Prus, Katarynka

· A. Mickiewicz, Pan Tadeusz

· F.E. Burnett, Tajemniczy ogród

· A. Fredro, Zemsta

· G. Kasdepke, Niesforny alfabet

· M. Strzałkowska, Wierszyki łamiące języki

· A. Onichimowska, Dzień czekolady

· J. Papuzińska, Asiunia

· J. Bednarek, Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek

· L. Kołakowski, Kto z was chciałby rozweselić pechowego nosorożca?

· J. Porazińska, Pamiętnik Czarnego Noska

· M. Terlikowska, Drzewo do samego nieba

· D. Parlak, Kapelusz Pani Wrony

· M. Pałasz, Sposób na Elfa

· B. Gawryluk, Mali bohaterowie

· A. Milne, Kubuś Puchatek-audiobook

· H.Ch. Andersen,Baśnie-audiobook

· Baśni Braci Grimm-audiobook

· Legendy polskie-audiobook

 

Kliknij na zdjęcie, aby zobaczyć galerię.

 

Drodzy Czytelnicy!

Rozpoczęła się ewidencja książek kupionych do biblioteki szkolnej w ramach programu wieloletniego „Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2016-2020". Pierwsze książki trafiły już do czytelników. Wszystkie nowe tytuły będą wpisywane na bieżąco. Codziennie można znaleźć coś nowego! Książki czekają na Was! Zapraszamy!

Drodzy Rodzice!

Serdecznie zapraszam Rodziców do obejrzenia filmu edukacyjnego Fundacji „ABCXXI - Cała Polska czyta dzieciom” pt. „Wychowanie przez czytanie”.
Film propaguje ideę codziennego głośnego czytania dzieciom, dzięki któremu uczą się one myślenia, rozwijają swe umiejętności językowe, doskonalą pamięć i wyobraźnię, poszerzają wiedzę, lepiej rozwijają się psychicznie, umysłowo i społecznie. Głośne czytanie dzieciom to znakomita metoda wychowawcza i najlepsza inwestycja w przyszłość dziecka.


https://www.youtube.com/watch?v=JKrM8YSlW7U

Zachęcam również do korzystania ze strony Fundacji ABCXXI- „Cała Polska czyta dzieciom”:


https://calapolskaczytadzieciom.pl/dla-rodzicow/

https://calapolskaczytadzieciom.pl/zlota-lista/lista-ksiazek-polecanych-przez-fundacje-abcxxi-cala-polska-czyta-dzieciom/

https://calapolskaczytadzieciom.pl/history/kolekcja-ksiazek-cala-polska-czyta-dzieciom/

 

 

Szanowni Państwo!

Nasza  szkoła bierze udział w Narodowym Programie Rozwoju Czytelnictwa. W naszym Zespole program będzie realizowany od września do grudnia 2020 r. Ma on zachęcać uczniów do sięgania po książki oraz promować biblioteki szkolne.

Zadaniem i szkoły i Rodziców powinno być wychowanie czytającego dziecka. Czytanie nie może być karą, lecz nagrodą. Dzieci potrzebują czasu, aby czytać płynnie i poprawnie.  Bądźmy cierpliwi i dbajmy o czas naszych dzieci poświęcony książce. Czytając, sami dajmy dobry przykład naszym dzieciom.

Zapraszamy Państwa do przeczytania słów pani Ireny Koźmińskiej, prezesa fundacji ABC XXI „Cała Polska Czyta Dzieciom”, której dobro dziecka i wychowanie przez czytanie, podobnie jak nam nauczycielom, jest bliskie sercu.

http://www.calapolskaczytadzieciom.pl/list-pani-ireny-kozmi%C5%84skiej-skierowany-do-rodzicow