Zespół Szkoły i Przedszkola

• Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki

Jedziemy do Bochni i Wieliczki w ramach przedsięwzięcia "Poznaj Polskę"

Piątkowy mglisty poranek 25 listopada 2021 r. to dzień naszej wycieczki do najstarszej w Polsce Kopalni Soli. Jedziemy do Bochni!

Podróż autokarem minęła bardzo szybko, bo już wkrótce mogliśmy zobaczyć bocheński rynek z pomnikiem Kazimierza Wielkiego. Kilka chwil później staliśmy przed wejściem do kopalni. Na miejscu powitały nas panie przewodniczki. Dzięki nim dowiedzieliśmy się wielu ciekawy historii związanych z kopalnią. Najważniejsza data, którą musieliśmy zapamiętać to rok 1248 - rok, w którym zaczęła funkcjonować bocheńska kopalnia soli. Sól wówczas była nazywana „białym złotem", dlatego poczuliśmy się tam, jak w prawdziwej kopalni skarbów. Zjazd i wyjazd windą zapierał dech w piersi, a podziemna kolejka "Kuba" mknęła niczym rollercoster. Panie przewodniczki wprowadziły nas w tajniki górniczej pracy sprzed prawie 800 lat. Ogromne wrażenie wywarły nas pokazy multimedialne, a wszystko o czym mówiły przewodniczki, mogliśmy zobaczyć na własne oczy. Była to dla nas prawdziwa podróż w czasie do XIII wieku.

Najważniejszym punktem wyprawy do kopalni okazało się nasze spotkanie ze Skarbnikiem. Należało spełnić jednej warunek, aby Skarbnik mógł nas wpuścić do swojej solnej komnaty - musieliśmy nauczyć się wierszyka. Skarbnik opowiedział nam o swoje pracy i funkcji jaką pełni w kopalni, zadawał nam też pytania, aby sprawdzić naszą wiedzę. Na koniec każdy otrzymał od niego prezent w postaci woreczka z bocheńska solą.

Kolejnym punktem programu był Zamek Żup Solnych w Wieliczce. Na miejscu zwiedziliśmy część środkowa zamku, w której znajdowała się jedyną w Polsce wystawa solniczek. Zgromadzonych zostało tam ponad 1000 eksponatów z całego świata, które niczym nie przypominają solniczek używanych na co dzień.

W czasie pobytu w Wieliczce braliśmy również udział w warsztatach, podczas których zgłębialiśmy historię wielickiego zamku i jego właścicieli. Każdy z nas wykonał dokument z pieczęcią wielickiego zamku.

Nasza wycieczka odbyła się dzięki dotacji jaka otrzymaliśmy w ramach ministerialnego przedsięwzięcie „Poznaj Polskę", za co serdecznie dziękujemy.

red. Ewelina Płachczyńska-Struś

Agnieszka Wcisło

Kliknij na zdjęcie, aby zobaczyć galerię.