Zespół Szkoły i Przedszkola

• Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki

Z Małopolski do Wielkopolski

W dniach 20-22 kwietnia 2022 r. grupa uczniów z klas IV-VII i 4 absolwentki Szkoły Podstawowej nr 2 w Mszanie Górnej wybrali się na wycieczkę do Wrocławia i Wielkopolski.

Pierwszym punktem na trasie wycieczki był Wrocław – Europejską Stolice Kultury. Wspólnie z wrocławskim przewodnikiem zwiedzaliśmy najważniejsze miejsca i zabytki tego wyjątkowego miasta, między innymi Ostrów Tumski, Archikatedrę świętego Jana Chrzciciela, Most Tumski, spacerowaliśmy wzdłuż rzeki Odry. Nie bywałą atrakcją było poszukiwanie małych mieszkańców Wrocławia – krasnali – dzięki czemu podziwialiśmy urokliwy i malowniczy wrocławski rynek. Po obiedzie udaliśmy się do Poznania, gdzie zakwaterowaliśmy się w hostelu. Wieczorową porą udaliśmy się do Mc’Donalds, a następnie przemierzając poznański rynek, podziwialiśmy malownicze kamieniczki i ratusz.

Drugi dzień zaczęliśmy od wyjazdu z Poznania w kierunku Biskupina. Wspólnie z poznańskim przewodnikiem zwiedzaliśmy Rezerwat Archeologiczny, gdzie w 1934r. rozpoczęły się wykopaliska znakomicie zachowanych pod warstwą torfu konstrukcji osady ludności kultury łużyckiej sprzed ponad 2700 lat. Rezerwat zajmuje około 25 hektarów, na którym mieliśmy okazję zobaczyć ślady bytowania ludzi sprzed 12-10 tysięcy lat temu po średniowiecze. Obecnie zrekonstruowane są tam osiedla neolityczne, gród ludności kultury łużyckiej oraz wioska wczesnopiastowska. Mieliśmy wrażenie, że tam czas się nie zatrzymał, a osada cały czas tętni życiem.

Po niesamowitej lekcji historii w Biskupinie udaliśmy się do pierwszej stolicy Polski – Gniezna. Na miejscu zwiedzaliśmy Muzeum Początków Państwa Polskiego, gdzie zagłębialiśmy wiedzę na temat początków historii naszego kraju. Poznaliśmy dzieje Gniezna oraz Wielkopolski, miejsc szczególnych dla Polaków, bo tutaj właśnie powstawała Polska.

Z kolei w centrum miasta, które założył legendarny Lech, widzieliśmy wzgórze nazwane jego imieniem, a na nim podziwialiśmy królową polskich katedr, sanktuarium św. Wojciecha. Pięciu królów było w niej koronowanych, o czym przypominają rzeźby na Nowym Trakcie Królewskim. Ogromne wrażenie wywarły na nas Drzwi Gnieźnieńskie, na których widnieją sceny z życia św. Wojciecha. Spacer po gnieźnieńskim rynku z przewodnikiem był kolejną dawką cennych informacji. Zwieńczeniem atrakcji drugiego dnia była przepyszna kolacja w poznańskiej pizzerii Pizzatopia.

Trzeciego dnia z samego rana spakowaliśmy swoje bagaże, a następnie przenieśliśmy je do autokaru. Po śniadaniu spotkaliśmy się z przewodnikiem – naszym celem było zwiedzanie Poznania. Dowiedzieliśmy się, że Poznań jest jednym z najstarszych, a zarazem najmniej docenianym miastem w Polsce. Odwiedziliśmy wyspę Ostrów Tumski, a tam Kościół Najświętszej Maryi Panny, a także Archikatedrę Piotra i Pawła. Na Starym Rynku poczuliśmy prawdziwy klimat Poznania i jego przepiękna architekturę. W samo południe z wieży ratusza usłyszeliśmy hejnał Poznania oraz zobaczyliśmy słynne poznańskie koziołki. Niebywałą atrakcją były warsztaty w Muzeum Rogalowym gdzie dowiedzieliśmy się, jak powstają znane na całym świecie rogale Świętomarcińskie, a także poznaliśmy związane z nimi legendy i skosztowaliśmy tych pyszności i poznawaliśmy gwarę poznańską. Wyśmienity obiad w centrum Poznania pozwolił „naładować baterię’’ na drogę powrotną do domu. Objazd autokarem dzielnicy miasta i dzielnicy Cesarskiej był ostatnim punktem wycieczki.

Długa droga powrotna minęła szybko. Po północy byliśmy już w Mszanie Górnej, gdzie czekali na nas stęsknieni rodzice. Wycieczka była niesamowitą lekcją historii, którą zapamiętamy na długo.

Red. Milena Nalepa, Emilia Sutor, Julita Sutor, Aleksandra Albrzykowska – uczennice klasy 6

fot. Ewelina Płachczyńska-Struś

Wycieczka w opinii uczniów:

"Wycieczka była ciekawa. Dowiedziałam się dużo nowych informacji. Polecam takie wycieczki" - Julita

"Był fajnie. Polecam tam pojechać każdemu" - Dominik

"Wycieczka była ciekawa. Zobaczyłem dużo rzeczy, których nie ma w Mszanie Górnej. Najbardziej podobał mi się ratusz i poznańskie koziołki" - Bartek

"Wycieczka była bardzo ciekawa. Zwiedzaliśmy interesujące miejsca i nie było nudy" - Ola i Milena

"Moim zdaniem wycieczka była fajna. Spędziłam cudny czas z koleżankami." - Sabina

Kliknij na zdjęcie, aby zobaczyć galerię.