Międzynarodowy Projekt Edukacyjny "Z kulturą mi do twarzy"
W roku przedszkolnym 2023/2024 bierzemy udział w Projekcie Edukacyjnym „Z kulturą mi do twarzy” autorstwa P. i M. Berkowskich, w ramach którego będziemy realizować różnorodne zadania promujące kulturę w szerokim zakresie i wprowadzać dzieci w świat wartości.
MODUŁ I
· Tysiąc barw wokół nas (moduł I, zadanie 17)
Zapoznaliśmy się z nową techniką malarską. Do wykonania tego zadania użyliśmy papieru w kształcie koła, folii i farb. Dzieci najpierw nakładały farbę na papier, po chwili następną warstwę – folię. Tak przygotowane podłoże pocierali dłońmi
w różnych kierunkach. Powstały efektowne planety, które na koniec przyozdobiliśmy brokatem.
· Tajemnice teatru (moduł I, zadanie 18)
W ramach przygotowań do wyjazdu na spektakl teatralny do Limanowskiego Domu Kultury zorganizowaliśmy w przedszkolu Dzień Ciekawostek o Teatrze. Dzieci obejrzały film edukacyjny, zapoznały się z historią teatru. Omówiliśmy również strój, który powinno się zakładać na taką okoliczność oraz przypomnieliśmy zasady zachowania w teatrze.
· Z wizytą w teatrze (moduł I, zadanie 19)
Korzystając z okazji, że grupa aktorów przybyła do Limanowskiego Domu Kultury wybraliśmy się na wycieczkę, aby oglądnąć spektakl teatralny „Piotruś Pan”. Celem wycieczki było między innymi rozbudzanie zainteresowania kulturą oraz wyzwalanie pozytywnych uczuć i emocji. Wszystkie dzieci były podekscytowane tym, że na scenie grali aktorzy na żywo. Mamy nadzieję, że to nie ostatnia okazja w tym roku szkolnym na kontakt ze sztuką aktorską wydaniu scenicznym.
· „Teatr lalek” (moduł I, zadanie 22)
W kwietniu wyruszyliśmy do Rabki- Zdrój, by zwiedzić Teatr „Rabcio”. Obejrzeliśmy spektakl „Karius i Baktus”, a później braliśmy udział w warsztatach, podczas których każdy przedszkolak stworzył swoją wymarzoną kukiełkę.
· „Book croosing” (moduł I, zadanie 31)
W listopadzie przeprowadziliśmy akcję wymiany książeczek w ramach projektu
„Z kulturą mi do twarzy”. Dzieci przez określony czas przynosiły z domu pozycje, które już sami dobrze znają i z nich nie korzystają, ale chcieliby przekazać je dalej. W ten sposób zgromadziliśmy pokaźną ilość książek, którymi dzieci się wymieniły.
Głównym celem tego przedsięwzięcia było jeszcze większe zainteresowanie dzieci czytelnictwem i nadawanie być może trochę „zapomnianym” książkom drugiego życia. Jak widać zakup nowych egzemplarzy – to nie jedyna możliwość, aby poznać kolejne ciekawe utwory. Dzieci były zadowolone i podekscytowane nowymi nabytkami. Z pewnością za jakiś czas znowu powtórzymy taką wymianę.
MODUŁ II
· „Warsztaty ludowe” (moduł II, zadanie 3)
Nasze przedszkole stale utrzymuje kontakt z zaprzyjaźnionym Kołem Gospodyń Wiejskich w Mszanie Górnej. W ramach współpracy z „Paradnymi Gosposiami”
z Mszany Górnej do tej pory udało nam się wspólnie zrealizować dwa rodzaje warsztatów – bibuł karskie (tworzenie kwiatów z bibuły i krepiny) oraz kulinarne – pierogarskie, podczas których dzieci poznały tajniki tworzenia najpyszniejszych, tradycyjnych, zagórzańskich pierogów.
· „Magia uliczek” (moduł II, zadanie 11)
Starsza grupa przedszkolna w maju udała się na wycieczkę do miasta i gminy Mszana Dolna. Zwiedziliśmy główne punkty naszego pobliskiego miasta, zapoznaliśmy się
z jego historią.
· „Majowe święta” (moduł II, zadanie 25)
Z okazji majowych świąt Zespół Szkoły i Przedszkola przygotował uroczysty apel. Każda grupa zaprezentowała pieśni patriotyczne. Przedszkolaki odśpiewały „Niepodległą, niepokorną”.
· „Moje miasto dawniej i dziś” (moduł II, zadanie 21)
Obejrzeliśmy kronikę naszej szkoły i próbowaliśmy odszukać miejsca, które znamy. Rozmawialiśmy na temat tego co i jak się zmieniło. Kolejno wyszukiwaliśmy zdjęć
w zasobach Internetu, które również przedstawiały najważniejsze punkty naszej miejscowości sprzed kilku laty.
· „Płynie Wisła, płynie…” (moduł III, zadanie 29)
W maju poświęciliśmy dużo czasu, aby zapoznać się z najsłynniejszymi legendami związanymi z polskimi miastami. W ramach poobiedniej relaksacji czytaliśmy książki
i oglądaliśmy ilustracje. Kolejno dzieci rysowały do nich swoje własne obrazki.
MODUŁ III
· Kodeks dobrego zachowania ( moduł III, zadanie 1)
Z początkiem roku szkolnego omówiliśmy i ustaliliśmy zasady, których przedszkolaki zobowiązały się przestrzegać. Wszystkie zasady w formie obrazkowej przypięliśmy
w widocznym miejscu – nawet „zapominalski” ich nie przeoczy! J
· Z babcią i dziadkiem dobrze się bawimy (moduł III, zadanie 11)
W grudniu 2023r. zorganizowaliśmy w przedszkolu warsztaty, na które z dziećmi przybyły m.in. babcie! Była to niezwykła okazja do spędzenia z nimi wyjątkowego czasu.
· Kochamy babcie i dziadków (moduł III, zadanie 12)
W styczniu 2024r. do naszego Zespołu tłumnie przybyli niezwykli goście – kochane babcie i dziadkowie. Przedszkolaki oraz uczniowie podczas występów i koncertu zaprezentowali swoje umiejętności.
· „Z kulturą przy stole” (moduł III, zadanie 14)
Przedszkolaki z dostępnych w ich kąciku kuchennym przedmiotów przygotowały małe przyjęcie. Samodzielne nakrywanie stołu było dla nich nie lada wyzwaniem. Omówiliśmy zasady kulturalnego zachowania przy stole, obejrzeliśmy tablice demonstracyjne i film edukacyjny.
· Dzień Rodziny (moduł III, zadanie 22)
W czerwcu 2024 r. w Naszym Zespole organizujemy Dzień Rodziny. Przedszkolaki
i uczniowie mogą przybyć ze swoimi rodzicami i skorzystać z mnóstwa atrakcji przygotowanych na tę okoliczność.
MODUŁ IV
· Karnawał na świecie (moduł IV, zadanie 14)
Na zajęciach obejrzeliśmy film edukacyjny, który przybliżył nam skąd wywodzi się karnawał
i jak obchodzą go ludzie w różnych zakątkach świata. W przedszkolu zorganizowaliśmy bal karnawałowy.
· Smerfne zabawy i gofry (moduł IV, zadanie 25)
To było zdecydowanie „pyszne” zadanie! Przygotowaliśmy pyszne gofry i zajadaliśmy je ze smakiem. Była to również okazja do poznania kultury Belgii i oglądnięcia bajki „Smerfy”.
· Pokaz mody (moduł IV, zadanie 22)
Wraz z nadejściem wiosny przydarzyła się okazja do zorganizowania Wiosennego pokazu mody. Wszystkie przedszkolaki spisały się na medal!
· W bocianim gnieździe (moduł IV, zadanie 29)
Wykonanie tego zadania projektowego sprawiło przedszkolakom wiele radości. Od marca 2024 r. śledzimy losy bocianiej rodziny, Rysi i Ryśka podczas oglądania transmisji on-line, na żywo (Youtube: Pasieka Bociany).
· „Piasek pustyni” (moduł IV, zadanie 17)
Na przedszkolnym placu zabaw mamy do dyspozycji ogromną piaskownicę. Wykorzystaliśmy okazję i ćwiczyliśmy małą motorykę pisząc palcami wymyślone wzory grafomotoryczne.